Ugovor o gradnji Obalnih ophodnih brodova između Naručitelja i Graditelja potpisan je 02. prosinca 2014. godine. Potpisivanju Ugovora prethodio je međunarodni javni natječaj u čiju završnicu nakon provedenog tehničko tehnološkog postupka kvalifikacija je ušlo 4 zajednice ponuditelja i Graditelj. Jedini kriterij financijskog dijela ponuda bila je najniža cijena.
Pozivom za samo dva najpovoljnija ponuditelja MORH tražio dodatnu korekciju cijene kako bi ukupan iznos sigurno bio u planiranom budžetu projekta i razlika te dvije ponude je bila samo 0,6%. Temeljem financijski najpovoljnije ponude izabrani smo za gradnju pet obalnih ophodnih brodova od kojih je prvi prototip, tek nakon kojeg svekolikog odobrenja i testiranja i odobrenja se mogu nastaviti graditi brodovi u seriji.
Nakon potpisa Ugovora, odmah s početkom izrade tehničke dokumentacije prototipa, tj. ugovorne izrade Glavnog projekta, a temeljem u natječaju istaknutog pretprojekta kojeg je izradio Brodarski institut d.o.o. izvršena su prva softverska ispitivanja koja su pokazala nužnost korekcija, a kako bi se uopće dostigli taktičko tehnički zahtjevi (TTZ) koja su ugovorna obveza Graditelja i uvjet za odobrenje prototipa i primopredaju broda. Time se već u startu moralo utrošiti dodatno vrijeme koje uopće nije bilo moguće ranije planirati.
Za potvrdu novo izrađene tehničke dokumentacije (Glavnog projekta) nužno je bilo obaviti i modelska odnosno bazenska ispitivanja u Brodarskom institutu d.o.o., državnom poduzeću koji je nametnut Ugovorom. Nažalost radi otežanog poslovnog stanja Brodarskog instituta d.o.o. (kojeg je ugovorno uvjetovao Naručitelj) postupak izrade modela i nužna ispitivanja provodila su se kroz jednu cijelu godinu dulje od uobičajenog, čime je i proces odobravanja od strane Hrvatskog registra brodova i samog Naručitelja novoizrađene tehničke dokumentacije trajao znatno dulje nego je to ponudom bilo predviđeno.
Osnovna modifikacija je promjena materijala od kojeg je izgrađen brodski trup. Trup broda je trebao biti građen od običnog brodograđevnog čelika, ali je ugrađen čelik povišene čvrstoće AH36, a nadgrađe od aluminijske slitine, dakle manjih debljina limova oplate čija je tehnološka obrada tijekom gradnje znatno teža, ali je zato brod lakši i operativniji uz manju potrošnju goriva. Sljedeća modifikacija je bila produženje broda za dva konstruktivna rebra odnosno za jedan i pol metar te su brodovi dugački 43,16 metara i forma im je vitkija i bolja.
Rekonstrukciju je doživjela i krmena forma radi ugradnje brodskog vijka većeg promjera. Sposobnosti broda značajno su unaprijeđene kako bi funkcionalnost bila zadržana i na morima stanja 5 i 6 čime mu se područje djelovanja proširuje čak i na Mediteran. Sve te modifikacije i rad na izradi tehničke dokumentacije u dijelu koji nije predviđen niti natječajem niti ponudom Graditelj je izvršio o svom trošku.
Zbog zahtjevne strukture koja se sastavljala od čelika povišene čvrstoće AH36 debljine 4 do 6 milimetara, trup prototipa i četiri broda u seriji radio se segment po segment uglavljen u 30 tona teške ‘kolijevke’ radi izbjegavanja deformacija i neravnina na trupu.
Zato je i izgrađeno tehnološko pomagalo, tj. dvije kolijevke za gradnju trupa. Ukupno je na prototip ugrađeno 67 tona čelika, te 7 tona aluminija od kojeg je napravljeno nadgrađe, kormilarnica i jarbol. Smještajni kapacitet broda je 20 ljudi uz autonomiju plovidbe od 10 dana. Opremljen je i desalinizatorima za filtriranje morske u pitku vodu. Opreme hrvatskih proizvođača ugrađeno je 80%, a rad je 99% Brodosplitov.
Naime, uobičajeno je u svijetu brodogradnje da se tijekom izrade projektne dokumentacije utvrde poboljšanja, koja će rezultirati naglašeno boljim plovnim karakteristikama i manjim ukupnim troškovima kroz životni ciklus broda.
Osnovne karakteristike:
- 43,16 metara dužine
- 28 čvorova - maksimalna trajna brzina
- Posada 17 ljudi
- 1000 milja - doplov uz brzinu od 15 čvorova
- 30 milimetara - pramčani top
- 12,7 milimetara - kalibar dviju strojnica
- 4 ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava
Nakon porinuća obavljena su završna opremanja, spajanje i puštanje sustava u rad, te ugovorene pokusne plovidbe i primopredajna ispitivanja, cca 90 raznih programa ispitivanja po sustavima koja su trajala gotovo godinu i pol dana, nakon kojih su slijedila i prototipna ispitivanja koja je prema Ugovoru napravila sama posada HRM-a. Nakon svih tih ispitivanja prototipa prije primopredaje koja se obavila u prosincu 2018. nakon koje se Naručitelj provodio super kolaudaciju u stvarnim uvjetima korištenja što je sve okončano krajem 2019. godine.
Naručitelj je prototipni brod („Omiš“) uveo u redovnu službu Obalne straže HRM i tek u mjesecu veljači 2020. godine dao nalog (Dodatak 4 Ugovoru) za početak gradnje brodova u seriji.
Naručitelj je zadnju obvezu (cca 2,5 milijuna HRK) plaćanja prototipa (broda Omiš) izvršio 1888 dana (preko 5 godina) nakon primopredaje (tek u 2024. godini) čime je dodatno oštetio Graditelja obzirom da je taj iznos predstavljao mjesečnu plaću za cca 250 radnika.
Nalazom vještaka kojeg je izabrao Naručitelj (MORH) zaključeno je da su u periodu od sklapanja Ugovora do veljače 2020. godine ukupni troškovi gradnje porasli za 21,85% zbog porasta troškova materijala, energije i rada. Unatoč Ugovornoj obvezi od najviše 12 mjeseci Naručitelj tek nakon 22 mjeseca prihvaća nadoknaditi povećane troškove iz razdoblja 12/2014 – 02/2020 i to u visini od 10% ugovornog iznosa (unatoč nalazu vještaka od 21,85%) i to tek na isporuci 2, 3 i 4 broda u seriji od čega do danas Graditelju znači nije isplaćeno ništa.
Ovaj dulji uvod nužan je radi razumijevanja cjelokupnog procesa, odnosa Naručitelja prema Graditelju i prema samom projektu do 2020. godine koji ima bitan početni utjecaj na predstojeće godine kriza.
Radi preglednosti u nastavku opisujemo kronološki događaje koji su od 2020. godine na dalje bitni za postupak gradnje brodova u seriji kroz sljedeće navode:
- Graditelj je krajem 2019. godine (obzirom na protek vremena od preko 5 godina od potpisa Ugovora, i do tada još uvijek bez naloga za nastavak gradnje brodova u seriji) ponudio Naručitelju uvjete pod kojima je moguć nastavak gradnje uvažavajući činjenicu porasta troškova.
- Dana 17.02.2020. sklopljen je Dodatak 4 Ugovoru u kojem je uz nove ciljane rokove isporuke ugovoren i rok od najdulje 1 godinu u kojem će se sklopiti Dodatak 5 baziran na ponudi Graditelja, nakon izrađenog vještva izabranog imenovanog sudskog vještaka kako bi se utvrdio porast troškova (energije, materijala, rada), kao osnova za nadoknadu.
- Graditelj je odmah započeo postupak gradnje 4 broda u seriji paralelno.
- Mjesec dana nakon potpisa Dodatka 4 službeno je objavljena pandemija virusa COVID-19
- Vlada RH (VRH) dana 30.09.2021. donosi Zaključak o postupanju radi ublažavanja poremećaja cijena građevinskog materijala i opreme (dalje: Zaključak)
- Kao preduvjet za potpisivanje Dodatka 5 na koji se čekalo 22 mjeseca, s obzirom na to još dodatno nepotrebno proteklo vrijeme Graditelj traži primjenu Zaključka. Naručitelj uvjetuje potpis Dodatka 5 obzirom na Odluku Vlade RH kojom je prihvaćena korekcija ugovorne cijene za 10% uz pisano obećanje skorašnje primjene Zaključka (kao obveze svih ugovaratelja javne nabave)
- Umjesto najkasnije 17.02.2021. godine do kada je trebao biti potpisan Dodatak 5 Ugovoru Naručitelj na sve moguće načine odugovlači taj postupak da bi Dodatak 5 bio potpisan tek krajem prosinca 2021. godine (dakle s preko 10 mjeseci zakašnjenja od najduljeg roka od godinu dana ugovorenog još 17.02.2020.) u kojem prihvaća porast ugovorne cijene od 10% koja će biti isplaćena u 3 rate tek na isporuci 2, 3 i 4 broda u seriji.
- Za sve vrijeme od početka gradnje brodova u seriji Naručitelj opstruira potpisivanje Zapisnika o gotovosti Ugovornih faza iako nema primjedbi na izvršeno, pravdajući se nedovoljno planiranim sredstvima u proračunu. Zapisnici su preduvjet za izradu fakture, čime je Graditelju onemogućeno redovno fakturiranje i naplata izvršenih radova (na 4 broda). Kumulirano do prosinca 2021. čekanje na potpisivanje zapisnika bilo je čak 384 dana. Dodatno na to protu ugovorno kašnjenje Naručitelj obvezu plaćanja provodi 30-ti dan (zadnji dan dospijeća) od dana fakture da bi za bilo koji dan plaćanja prije zadnjeg ustegnuo Naručitelj tzv cassa sconto. Napominjemo da je dospijeće plaćanja ugovoreno do 30 dana, dakle plaćanje unutar 30 dana ne smatra se prijevremenim plaćanjem.
- Graditelj kontinuirano izvješćuje Naručitelja o njegovim propustima upozoravajući na činjenicu dodatnog rasta troškova uslijed pandemije i sve većeg opterećenja na Graditelja
- Konačno na sastanku u ožujku 2022. Naručitelj i Graditelj se usuglašavaju da će Graditelj napraviti analizu porasta troškova radi primjene Zaključka VRH
- Graditelj naručuje i dostavlja u travnju analizu Naručitelju koja pokazuje ponderirani porast troškova u visini 79,03% u razdoblju od potpisa Ugovora do veljače 2022. godine.
- Zaključno želimo istaknuti da je Graditelj cijelo vrijeme aktivno sudjelovao u svim procesima, gradio brodove vlastitim sredstvima, od čega je povrh naplaćenih iznosa po cijenama iz 2014. godine za brodove u seriji do sada uložio vlastita sredstva u visini najmanje 18 milijuna EUR-a. Sve to temeljem pismenih i usmenih obećanja Naručitelja vjerujući mu da će se konačnom primjenom Zaključka nadoknaditi ti povećani troškovi i konačno omogućiti Graditelju da sve brodove u seriji završi u potpunosti.
- Stupanjem ministra Anušića na dužnost ponovo se pokrenula komunikacija i dogovoreno je Dodatkom 6 kako bi se dokazala sposobnost Graditelja da će dovršiti i isporučiti prvi brod u seriji, te da će se najkasnije do primopredaje istog usuglasiti metodologija i izračun nadoknade povećanih troškova gradnje koja će se primijeniti na preostala 3 broda konačnim Dodatkom 7 Ugovora.
- Graditelj je svoju obvezu izvršio. Isporučen je brod „Umag“ i naplaćen je iznos od 10,4 milijuna EUR-a unatoč činjenici da nije ispoštovana odredba Dodatka 6, te ni naknadno potpisan Sporazum u kojem stoji da će se u roku od 15 (petnaest) dana od primopredaje izvršiti usuglašavanje konačnog iznosa gradnje brodova u seriji primjenom troškovne metode.
- Nažalost to se nije ispoštovalo uz obrazloženje da je nužno uključiti neovisne stručne institucije koje bi dale podlogu za izračun.
- Paralelno i Graditelj i Naručitelj angažiraju „vještake“ od kojih Naručitelj ne prihvaća niti jednu argumentaciju Graditelja, dok Graditelj prihvaća argumentaciju vještaka koje je angažirao Naručitelj, no Naručitelj ih tumači na način da uopće ne uvažava okolnosti koje su se događale od 2020. do 2024. godine.
- Prvi vještak kojeg je angažirao Naručitelj koristi tzv. indeksnu metodu (usporedivih tržišnih cijena) zaključuje da je tržišna cijena usporedivih brodova u 2024. godini 23 milijuna EUR-a za jedan brod. Uspoređujući to s iznosom plaćenim za „Umag“ je preko 2 puta manji i neoborivi je argument kojeg uvažava Graditelj.
- Drugi Naručiteljev vještak koji koristi tzv. metodu troška uopće nema u svom projektnom zadatku obvezu izračuna opravdanih povećanih troškova na koje Graditelj nije mogao utjecati u razdoblju 2020.-2024. već samo konstatira iznos koji je potreban za dovršetak preostala 3 broda u seriji. Svejedno u svom nalazu vještak navodi iznos do ukupnog troška gradnje u visini od cca 80 milijuna EUR-a što se približno i poklapa s iznosom koji navodi Graditelj. Dakle uz usuglašeni iznos potreban za dovršetak gradnje od 24,8 milijuna EUR-a i do sada plaćen iznos od 36 milijuna EUR-a za sve brodove (uključuje i prototip) iz Ugovora preostaje razlika od cca 19,2 milijun EUR-a do ukupnog iznosa kojeg je naveo Naručiteljev vještak. Svi iznosi su neto iznosi.
- U slučaju prihvaćanja pokrića svih opravdanih povećanih troškova Dodatak 7 kojim bi se primijenio na preostala 3 broda ukupno bi iznosio 44 milijuna EUR-a.
- U slučaju prihvaćanja svih troškova prosječni iznos po brodu za 4 broda u seriji bi bio 15,2 milijuna EUR-a što je 51% niže od tržišne cijene u 2024. godini koju je istaknuo Naručiteljev vještak
- Graditelj je čak u pregovorima ponudio Naručitelju prihvaćanje pokrića dijela troška na vlastiti gubitak samo da se ugovor odradi do kraja.
- Prijedlog Graditelja i iznosa kojeg je spreman pokriti iz vlastitih izvora i dovršiti gradnju brodova u kojem se svi vanjski dionici namiruju u potpunosti Naručitelj nažalost ne prihvaća te dovodi Graditelja u bezizlaznu situaciju u kojoj mora posegnuti za jedinom preostalom mogućnošću zaštite poslovanja i svojih vjerovnika, a to je raskid ugovora i ostvarivanjem prava koja iz toga proizlaze pravnim putem.