Priopćenja

Brodosplit ne ide u stečaj!

Osigurana su sredstva za redovno poslovanje i račun je deblokiran - čime su nestali razlozi za pokretanje stečajnog postupka, a stoga je i otkazano ročište za utvrđivanje stečajnih razloga sazvano za petak 24.03. 2023. godine.

Objavljeno: 24.03.2023.

- Dao sam osobna jamstva i osobnu zadužnicu kako bi se osigurao novac za deblokadu računa, tako da mogu potvrditi da je blokada povučena. Time je otklonjen razlog za pokretanje stečaja Brodosplita, rekao je Tomislav Debeljak, predsjednik Uprave Brodosplita.

Činjenica je da gradnja broda traje dugo i da brodogradilište dobije novac i zaradi tek kada se brod isporuči. Do tada je potrebno osigurati financiranje gradnje broda. Hrvatska nažalost, nema osigurano financiranje takvih dugoročnih projekta. Nema riješeno financiranje održivih projekata u brodogradnji, kao što ima za turizam i poljoprivredu. Zbog toga se kreditora mora tražiti na inozemnom tržištu. Za financiranje gradnje polarnog kruzera ‘Janossius‘ dobivene su ponude tri banke. Jedna od VTB-a, druga Credit Suisse, a treća ponuda od Deutsche banke. Izabrana je ponuda VTB-a jer je bila najpovoljnija. Bilo bi dobro kad bi država prepoznala koja brodogradilišta mogu i rade pozitivne projekte, a kada ih prepozna da se osigura praćenje tih projekta jer od njih ima i najviše koristi.

Na pozitivnim brodograđevnim projektima gdje brodograditelj ugovara projektiranje i gradnju čitavog broda, za razliku od poslovnog modela gdje se samo podugovara gradnja dijelova broda, ostvaruje se puno veća dodana vrijednost, a time i veća produktivnost. Time se ostvaruju puno veće koristi za državu i rast BDP-a, nego u drugim sektorima u kojima su hrvatske tvrtke na kraju lanca vrijednosti. Brodogradnja nažalost ima negativnu percepciju javnosti zbog gubitaka koji su stvarani prije restrukturiranja Brodosplita, ali sve ove godine ostvareno je pozitivno poslovanje, i to već od 2010. godine, pa do kraja prošle godine, od DIV Grupe direktno se u proračun RH slilo 2,5 milijardi kuna, ukupno bankama za kamate i naknade nešto manje od milijarde kuna, isplate prema radnicima preko 3 milijarde kuna te je dobavljačima ukupno isplaćeno preko 10 milijardi kuna.

Nakon deblokade, slijedi osiguranje financiranja projekata, novac će biti osiguran uskoro. Sve dozvole za zatvaranje transakcije prema VTB-u su osigurane i u tijeku je potpisivanje ugovora s renomiranim međunarodnim fondom. Važno je napomenuti da novac ne ide u Rusiju već će završiti u njemačkom regulatoru, pandanu hrvatskoj agenciji HANFA. Nakon što se osiguraju sredstva slijedi dovršetak brodova i vraćanje radnika na posao. U svemu ovome ostaje žal što su izgubljena dva odlična projekta. Ipak, uz dovršetak postojećih projekata potpisan je ugovor s tvrtkom Storylines residential ships o gradnji rezidencijalnog broda. Brod će biti duljine 232,5 metara i imat će 547 privatnih rezidencija. Zvat će se MV Narrative. To će u sljedeće četiri godine značiti veći broj zaposlenih nego je Brodosplit imao prije ove krize.

Što se tiče dovršetka ophodnih brodova, mogu se završiti, te na njihovom dovršetku, koliko se moglo, radilo se i posljednjih mjeseci. Međutim, MORH mora priznati činjenicu da je posljednjih godina došlo do poskupljenja materijala. Isto kako je svima priznata ta činjenica, tako treba biti priznata i za Brodosplit. Ne traži se ništa više nego što zakonom pripada, i što ostali već nisu dobili. Radi se na dovršetku ophodnih brodova, ali cijena na njihovoj isporuci mora biti korigirana. To zna i MORH. Dakle ne traži se ništa što nije fer i korektno, i što već nije napravljeno drugima. Uz napomenu da uz zakonsku korekciju koja je zatražena, cijena ovakvih brodova i dalje je gotovo upola manja nego sličnih projekata u svijetu.

Brodosplit se dokazao u brodograđevnom svijetu i pred njim su brojni zanimljivi projekti.

Povratak

Ova web stranica radi boljeg rada i poboljšane funkcionalnosti koristi kolačiće (eng. cookies) i slične tehnologije. Ako nastavite s pregledom stranice, smatrat ćemo da ste suglasni s navedenom uporabom. Više informacija »