Korporativne vijesti

Sveti Nikola razveselio 'male škverane'

5/12/16 - U ranim jutarnjim satima u nedjelju 4. prosinca s kočijom i konjima u Brodosplit je svratio sveti Nikola. Sad već tradicionalno, četvrtu godinu zaredom obišao je djecu radnika Brodosplita i donio radost i pune vreće lijepih poklona.

- Ushićen sam i sretan, vidjevši zdravu i lipu dicu i njihove roditelje i bake koji su ih danas doveli, rekao je sveti Nikola.

Muzej Brodosplita gdje je bio upriličen doček i podjela darova gotovo je postao pretijesan za svu djecu koja su došla pozdraviti omiljenog sveca. U muzeju i oko njega sve je odjekivalo od osmjeha i veselja djece, koja su se došla zabaviti u nesvakidašnjoj vožnji kočijom ili se slikati na konjima.

Velike i male, djevojčice i dječake najviše su razveselili pokloni, a njih je 1520 za djecu pripremljeno u velikim vrećama. Od beba do lopti ili aviona i skejta svatko je izabrao što najviše želi.

(pogledajte foto-galeriju)

Brodosplitove 'Alke' za viteško natjecanje

04/08/16 - Gajeći tradiciju viteštva, domoljublja i hrabrosti, u znak sjećanja na pobjedu predaka 1715. godine, Sinjani su utemeljili zavjetnu igru Alku koja se tri stoljeća trči na Alkarskom trkalištu ispod stare sinjske tvrđave, kao poticaj novim naraštajima da uvijek spremno i odlučno štite svoju domovinu Hrvatsku.

Toj tradiciji se već dugi niz godina pridružuje i Brodosplit, koji je Viteškom alkarskom društvu (VAD) izradio i donirao pet alki, za natjecanje 301. Alke koje će se ove godine održati od 5. do 7. kolovoza 2016. godine.

Brodosplitova radionica 'Alatnica' alku je izradila prema zahtjevnoj dokumentaciji, od najkvalitetnijeg opružnog čelika s dva obruča i zajedničkim središtem, toplinski obrađena i istokarena te glodana na univerzalnoj bušilici-glodalici. Biti će postavljena na visini od 332 cm, računajući od sredine alke do zemlje. Cilj je kopljanika u tri trke osvojiti što više 'punata' (bodova), što se ostvaruje gađanjem koluta s četiri praznine, pri čemu se kopljanik nalazi na konju u punom trku. Pogodak u središnju od njih, tzv. 'sridu', donosi tri boda, praznina iznad nje dva, a pogodak u preostale dvije pregrade po jedan bod.

Suradnja VAD-a i Brodosplita postala je tradicionalna, za što je velikim dijelom zaslužna i glavnina Brodosplitovih proizvodnih radnika, koja dolazi s područja Cetinske krajine.

Započela obrada čelika za Novogradnju 545

10/05/16 - U Brodograđevnoj industriji Split, na stroju za rezanje limova 10. svibnja 2016. godine započela je obrada čelika za Novogradnju 545, deseti ''mini kruzer'' iz serije putničkih brodova za nautički turizam koje splitsko brodogradilište gradi za domaće naručitelje iz okolice Splita.

Riječ je o brodu za kružna putovanja ugovorenom za domaćeg naručitelja tvrtku Mladin Punta d.o.o. iz Krila Jesenica koja u svojoj floti posjeduje deluxe brod ‘Admiral’, također izgrađen prije dvije godine u splitskom brodogradilištu.

Brodosplit će izraditi čelični trup i nadgrađe za brod dužine 42,36 metara, širine 8,5 metara i visine 3,82 metara, a brzinu od 10 čvorova omogućit će mu dva pogonska stroja pojedinačne snage 243 kW.

Serijom putničkih brodova za kružna putovanja, nastavlja se dugoročna suradnja s domaćim naručiteljima iz okolice Splita i ispunjavaju ciljevi Brodosplita da bude stalna potpora domaćem nautičkom turizmu.

Serija ‘mini-kruzera’ za domaći nautički turizam se nastavlja

1/10/15 - U Brodograđevnoj industriji Split, na stroju za rezanje limova 1. listopada 2015. godine započela je obrada čelika za Novogradnju 539.

Riječ je o jedrenjaku za kružna putovanja ugovorenom za domaćeg naručitelja tvrtku Perihel d.o.o. u vlasništvu obitelji Ercegović iz Krila Jesenica koja u svojoj floti već posjeduje predivan 37-metarski jedrenjak ‘Navilux’.

Jedrenjak s dva jarbola će biti dužine 46 metara, širine 9,2 metra i visine do glavne palube 5,25 metara, ostvarivat će brzinu od 11 čvorova. Sa ljepotama Mediterana upoznat će se 12 putnika, a opsluživat će ih 6-8 članova posade.

Ovo je deveti ''mini kruzer'' iz serije putničkih brodova za nautički turizam koje splitsko brodogradilište gradi za domaće naručitelje iz okolice Splita, a Brodosplit će izraditi čelični trup i nadgrađe za brod težine trupa 145 tona.

Izgradnjom putničkih brodova za kružna putovanja, ispunjavaju se nastojanja Brodosplita da bude stalna potpora domaćem nautičkom turizmu i tako pridonese gospodarskom prosperitetu i povećanju broja zaposlenih u Dalmaciji i Hrvatskoj. 

Brodosplit na sajmu vojne industrije



Predsjednica RH Kolinda Grabar-Kitarović posjetila je izložbeni prostor Brodosplita na sajmu vojne industrije.
Ažurirano: 22.5.2015

Dani otvorenih vrata

2/02/15 - Pod sloganom 'Zapošljavamo i u vrijeme recesije', u Brodosplitu su od 28. do 29. siječnja 2015. godine organizirani Dani otvorenih vrata. Tih su dana vrata splitskog ‘Škvera’ bila otvorena za sve zainteresirane nezaposlene, metalskih zanimanje koji su se željeli upoznati s otvorenim radnim mjestima najvećeg hrvatskog brodogradilišta.

Zbog nedostatka raspoloživog kvalificiranog radnog kadra, Uprava Brodosplita je u zahtjevu upućenom Vladi RH tražila odobrenje uvoza radne snage, prvenstveno radnika iz BiH, kvotu od 2579 radnika, za 14 različitih zanimanja, ali u obrazloženju je navedeno da zahtjev Brodosplita nije prihvaćen jer na zavodima za zapošljavanje u Hrvatskoj postoji registrirano 3218 nezaposlenih s tim zanimanjima.

Trenutno u Brodosplitu radi 2413 radnika, a samo u prošloj godini je 609 novozaposlenih. Međutim zbog novougovorenih poslova, poput projekta 'Vrata Venecije', potrebe za dodatnim radnicima dosežu i više stotina po pojedinom zanimanju, a dosada se bilo osobnim dolaskom u Brodosplit ili elektroničkim putem javilo 1300 zainteresiranih radnika.

U knjizi narudžbi splitskog Škvera, samo u brodograđevnom dijelu prodaje aktivno je 17 novogradnji brodova te 4 izgradnje trupa s nadgrađem i izgradnja opremljenih sekcija grand-blokova za mega kruzere, čime društvo ima punu uposlenost radnika za ovu i slijedeće dvije godine, a dio seže i do 2018.

Započela gradnja jedrenjaka za nautički turizam

1/12/14 - Na stroju za rezanje limova započela je obrada čelika za Novogradnju 525. Riječ je o prvom jedrenjaku za kružna putovanja, brodu za nautički turizam iz serije od pet ugovorenih za vlastitu tvrtku Brodosplit-Plovidbu d.o.o. sa sjedištem u Splitu.

Jedrenjaci s tri jarbola će biti dužine 60 m, širine 10 m i visine do glavne palube 5,35 m , ostvarivati će brzinu od 11 čvorova. Sa ljepotama Mediterana i Karipskog otočja upoznati će se 36 putnika, a opsluživati će ih 9 članova posade. Brodovi će imati klasu putničkih brodova, što će im omogućavati plovidbu po svim morima svijeta.

Početak gradnje jedrenjaka je temelj da se flota Brodosplit plovidbe dalje širi i jača, i predstavlja daljnji iskorak Brodosplita na tržište putničkih brodova visoke klase.

Ovim projektom Uprava škvera punom snagom aktivira rad “Brodosplit plovidbe”, ali i obogaćuje hrvatsku turističku ponudu, jer postoji velika potreba za brodovima ovog tipa. Tijekom naše turističke sezone plovili bi morima Mediterana, a van sezone Karipskim otočjem i drugim turističkim destinacijama. Gradi se u klasi Hrvatskog Registra brodova, a isporuka prvog je predviđena u četvrtom tromjesječju 2015. godine.

Sajam brodogradnje i prateće industrije

13/09/14 - Hrvatska gospodarska komora i ove je godine organizirala zajednički nastup hrvatskih tvrtki na najvećem sajmu brodogradnje i prateće industrije SMM 2014. koji  se od 9. do 12. rujna održao u Hamburgu, u Njemačkoj.

Na hrvatskom nacionalnom izložbenom prostoru nastupilo je deset tvrtki, između ostalih Adria-Mar, Adria Winch, Brodosplit, Brodotrogir, Hrvatska brodogradnja Jadranbrod, Indimetal, Končar – Generatori i motori, PRIMAT – RD, Tvornica Turbina i Uljanik. Riječ je o jednom od najvećih međunarodnih sajmova za brodograđevnu i pomorsku industriju u svijetu kojeg su hrvatske tvrtke prepoznale kao priliku za prezentaciju na zahtjevnom svjetskom tržištu, a ovogodišnje teme su financijski učinci, zaštita okoliša, sigurnosno-obrambene mogućnosti, offshore industrija i zapošljavanje. Sajam je okupio sve relevantne brodograditelje, brodovlasnike i proizvođače brodske opreme, a na štandu HGK su prezentirani hrvatski proizvođači brodske opreme i velika brodogradilišta.

Predstavnici Brodosplita predstavili su neke od projekata, poput luksuzne motorne jahte, riječnog kruzera i/ili broda za prijevoz kontejnera, na LNG pogon sa dvotaktnim motorom, ali i gradnju dva glavna dvotaktna sporohodna dizel motora novije generacije, elektronski upravljana i izgradnju lučkih portalno-okretnih dizalica. Najavili su niz novih poslova iz sfere brodogradnje i prateće industrije te kakvi su planovi Brodosplita za daljnje uspješno pozicioniranje na međunarodnom tržištu.

SMM sajam svake godine obara rekorde u svim brojčanim pokazateljima. Na ovogodišnjem sajmu na 90.000 m2 izložbene površine nastupilo je više od dvije tisuće izlagača iz 67 zemalja, a posjetilo ga je preko 50 tisuća posjetitelja.

Skup projektanata u Brodosplitu

18/07/14 - Na poziv Brodosplita u Škveru je 17. srpnja 2014. godine održan okrugli stol s vodećim Hrvatskim brodograđevnim projektnim tvrtkama. Na istom su se isticale prednosti sinergijskog pristupa u ostvarivanju zajedničkih poslovnih interesa.

Domaći know-how prepoznat i cijenjen u inozemstvu, koji je sada razjedinjen i usitnjen ima priliku u zajedničkom radu svatko prema svojoj specijalnosti sudjelovati u projektiranju modernih plovila, opreme ili off-shore instalacija od osnivanja do detaljnih radioničkih rješenja i time ostvariti i dodanu vrijednost svoga rada.

Dijeljenjem resursa, znanja, projektnih rješenja zaključeno je da je moguće osnažiti ukupnu Hrvatsku ponudu, učiniti je konkurentnijom ne samo u projektnom radu već u kreiranju i proizvodnji vlastitih gotovih brodograđevnih proizvoda.

Sekcija brodogradnje i pomorske tehnike

13/06/14 - Sekcija brodogradnje i pomorske tehnike, koja djeluje u sklopu Hrvatskog društva za zaštitu materijala, na 2. radnom sastanku održanom 12. lipnja 2014. godine u Brodosplitu okupila je predstavnike svih hrvatskih brodogradilišta te Fakulteta strojarstva i brodogradnje iz Zagreba.

Hrvatsko društvo za zaštitu materijala iz Zagreba organizira ovakve susrete s ciljem povezivanja stručnjaka, transfera znanja i unapređenja u području zaštite od korozije u brodogradnji.

Na radnom sastanku održane su dvije prezentacije s ciljem definiranja rada sa špricerima u hrvatskim brodogradilištima. Marko Mendica iz Uljanika je prikazao način rada koji primjenjuje Uljanik za atestaciju špricera, a Mladen Bratošević iz Brodosplita je prezentirao radni materijal za teorijski dio obuke. Na sastanku su određeni nositelji aktivnosti iz svih brodogradilišta kako bi se do sljedećeg sastanka doradili materijali za obuku i definirao jedinstveni program obuke za sva hrvatska brodogradilišta.

Na 21. Savjetovanju o zaštiti materijala i industrijskog finiša održanim 10. travnja ove godine u Zagrebu, Mladen Bratošević i Desanka Jankoski predstavili su Brodosplit s temom "Nanošenje premaza špricanjem i vrednovanje kvalitete rada". Rad se nalazi u Zborniku radova kojeg je izdalo Hrvatsko društvo za zaštitu materijala.

Talijanska policija NIJE tražila od 'Brodosplita' izračun cijene radova u Veneciji

7/06/14 - Razlog našeg priopćenja nalazi se u neutemeljenim konstrukcijama jednog dnevnog lista u kojem se navodi da je u sklopu istrage nad uhićenim čelnicima grada Venecije, talijanska policija od Brodosplita zatražila izračun cijene radova u Veneciji, i da je splitski škver od talijanskih vlasti dobio zahtjev da im pošalju kalkulaciju na temelju koje su došli do ponude od 26,5 milijuna eura. Ovim putem demantiramo da su talijanske vlasti i policija zatražile od Brodosplita bilo kakvu dokumentaciju, ili da je Brodosplitu poslan bilo kakav istražni zatjev od strane talijanskih vlasti ili policije.

Brodosplit je prošao proceduru koja je bila jednaka za sve sudionike natječaja te je sukladno talijanskom Zakonu o javnoj nabavi izabran za gradnju brana na prolazu Malamocco. Sukladno odredbama tog zakona talijanski konzorcij 'Venezia Nuova' od svih ponuđača u određenim uvjetima traži dokumentaciju kojom se potkrepljuje cijena. Poštivanje tog zakona je naravno sastavni dio natječaja i obveza svih sudionika te nema nikakve veze s istražnim radnjama talijanskih vlasti.

Početak obrade čelika za lučku dizalicu

3/02/14 - Na stroju za rezanje limova 3. veljače 2014. godine započela je obrada čelika za Novogradnju 708, portalno-okretne lučke dizalice tipa 'Kranich 3000', ugovorene za njemačkog naručitelja tvrtku, Kirow Ardelt u Eberswalde-u.

Splitski škver će odraditi čeličnu konstrukciju, bojanje, stepenište i predmontažu segmenata portala, stupa i gornjeg dijela rešetkaste strukture strojarnice te pripremu za utovar na brod ili baržu.

Početak je to realizacije ugovora koje je brodogradilište Brodosplit 11. studenoga 2013. potpisalo sa njemačkim konzorcijem Kranunion za proizvodnju portalnih, te portalno-okretnih dizalica namijenjenih za vertikalni transport u lukama i brodogradilištima.

Ugovor je potpisan kao dugoročni, a minimalno na pet godina. Zamišljen je na način da će njemački konzorcij dostavljati dokumentaciju i uhodavati proizvodnju dizalica, a Brodosplit će na osnovu navedenog izrađivati dizalice po sistemu „ključ u ruke“.

Potpisan prvi ugovor s konzorcijem Kranunion

18/12/13 - Brodosplit je koncem proteklog tjedna potpisao prvi ugovor s njemačkim konzorcijem Kranunion. Radi se o probnoj izradi segmenata portalno-okretne dizalice za francuskog naručitelja, odnosno portala, stupa i gornjeg dijela rešetkaste strukture strojarnice.

Splitski škver će odraditi čeličnu konstrukciju, bojanje, stepenište i predmontažu tih segmenata te pripremu za utovar na brod ili baržu. Rok isporuke je 15. ožujak 2014. godine.

Brodogradilište Brodosplit i njemački konzorcij Kranunion potpisali su 11. studenoga 2013. godine dugoročni ugovor za proizvodnju portalnih, te portalno-okretnih dizalica namijenjenih za vertikalni transport u lukama i brodogradilištima.

Ugovor je potpisan kao dugoročni, a minimalno na pet godina. Zamišljen je na način da će njemački konzorcij dostavljati dokumentaciju i uhodavati proizvodnju dizalica, a Brodosplit će na osnovu navedenog izrađivati dizalice po sistemu „ključ u ruke“.

„Trenutno pregovaramo o novoj narudžbi triju velikih dizalica za jednu ukrajinsku tvrtku gdje bi se osigurala zaposlenost kapaciteta 300 do 400 radnika za 5-6 mjeseci, odnosno do kolovoza 2014. godine.“ – istaknuo je Eduard Jalžabetić, direktor Vanbrodograđevne prodaje Brodosplita.

Stena Polaris preplovila arktičku obalu

4/11/13 – Brodosplitova 'Novogradnja' Stena Polaris uspješno je preplovila rutu uzduž arktičke obale Rusije i isporučila teret od 44.000 tona nafte u luci Yousu u Južnoj Koreji. Ovo nordijsko putovanje trajalo je 35 dana. U korejskoj luci organiziran je svečani doček Stene Polaris. Na događanju su bili južnokorejski dužnosnici i glavni menadžeri poduzeća Hyundai i Stena Group. 

Stena Polaris isplovila je iz luke Ust Luga 17. rujna s ukrcanih 44.000 tona nafte i uputila se prema južnokorejskoj luci Yousu preko sjeverne obale Rusije. Sjeveroistočni prolaz ima potencijal za optimizaciju prijevoza tereta iz i u Sjevernu Aziju.

Riječ je o handymax tankeru za plovidbu i prijevoz nafte i naftnih proizvoda u ledenim područjima, koje je splitsko brodogradilište za švedskog naručitelja tvrtku Concordia Maritime AB isporučilo 2010. godine. Brodosplit je od 2005. toj kompaniji isporučio deset tzv. P-MAX tankera među kojima su tri dobila stručna međunarodna priznanja kao najbolji brodovi u svojoj klasi.

Tanker duljine 182,99 m, širine 40 m, visine 17,90 m i nosivosti 64.917 tona ispunjava zadnje zahtjeve klasifikacijskih društava što u sebi sadrži najvišu razinu tehničko-tehnoloških zahtjeva danas, kako prema stupnju sigurnosti plovidbe, tako i prema zaštiti okoliša. Glavni stroj težak 185 tona, izrađen je u Brodosplitovoj tvornici dizel motora po licenci MAN B&W, vodećeg svjetskog proizvođača dvotaktnih motora, a pokreću ga dva motora od 7860 kW kod 129 okr/min što mu omogućava brzinu od 14,5 čvorova, uz potrošnju od 1368 kg/sat po motoru.

Suradnjom Brodosplita i tvrtke naručitelja nastao je koncept P-MAX, za brodove namijenjene prijevozu nafte i naftnih prerađevina s neograničenom međunarodnom plovidbom koja uključuje i plovidbu kroz ledena područja. P-MAX omogućava brodu da, zahvaljujući svojoj konstrukciji, ponese i 30% više tereta od standardnih tankera uz minimalne dodatne troškove i najviši stupanj sigurnosti. Brodovi koji nose oznaku MAX širi su od ostalih brodova u toj klasi, ali s istom dubinom gaza, dvije odvojene i međusobno izolirane strojarnice, dva motora s odvojenim dovodom goriva te dva propelera i kormila, kako bi mogli ukrcati puno više tereta bez gubljenja brzine i manevarskih sposobnosti.

Studenti FESB-a okosnica 'Novog' škvera

07/06/13 - Tvrtke koje tradicionalno zapošljavaju najveći broj studenata FESB-a predstavile su svoja postignuća na Danima fakulteta održanih od 3. do 7. lipnja u Splitu.  U popunjenoj dvorani A, prezentaciju je 6. lipnja održao Darko Pappo, član Uprave Brodosplita.

Mnoge buduće 'škverane', kratko je upoznao s gotovo 'stogodišnjom' tradicijom gradnje brodova i ugledom koji Brodosplit ima u svijetu. Osim same brodogradnje, potencijal Brodosplita je i u nizu drugih proizvoda koji su tržišno zanimljivi, kao što su objekti na moru, off-shore instalacije, platforme ili dijelovi platformi, za koje postoji popriličan interes na svjetskom tržištu, naglasio je Darko Pappo.

Upravo su u Brodosplitu pokrenuti projekti, brodova za opskrbu i opsluživanje off-shore instalacija, nalazišta plina, nafte i raznih energetskih postrojenja na moru.

- Što se tiče znanja, koja su kroz godine akumulirana u Brodosplitu, uvelike je zaslužan i FESB, koji je producirao veliki broj inženjera, a oni su svoje radno mjesto pronašli u škveru, neki i cijeli radni vijek. Upravo posljednji iz serije nagrađivanih brodova, ro-pax ''Piana'' za prijevoz putnika, teretnih i osobnih vozila je primjer kojim se valja ponositi, ali i tip broda u koji su ugrađene najmodernije tehnologije. Upravo ono što je program studiranja na FESB-u, od klasične brodogradnje, pa do elektrotehnike, elektronike, sustava navigacije i sustava ventilacije. U ovakvom proizvodu se može pronaći sve što FESB može iznjedriti-istaknuo je u svojoj prezentaciji Darko Pappo.

Mnogi studenti zainteresirani su, da se zaposle u Brodosplitu, razviju svoju karijeru i ostvare ambicije. Uprava Brodosplita spremna je čekati ih, pružiti priliku i dati uvjete koje zaslužuju.

Početak obrade čelika za Novogradnju 474

30/07/12 - Na stroju za rezanje limova 30. srpnja 2012. godine započela je obrada čelika za Novogradnju 474. Riječ je o heavy lifteru, brodu za prijevoz teških tereta, ugovorenom za nizozemskog naručitelja, brodarsku tvrtku Jumbo, jedan od vodećih svjetskih brodara za prijevoz teških, odnosno dimenzijama velikih tereta.

Brod će imati duljinu 152 metra i širinu 27 metara, a bit će opremljen dvjema dizalicama čija će pojedinačna maksimalna nosivost biti 1.500 tona, odnosno u tandemu će moći podizati terete težine do 3000 tona. Nosivost broda pri gazu od 8.1 metara iznosit će 14 tisuća tona, a brzinu od 17 čvorova osiguravat će mu dva motora snage po 4500 kW pri 750 okretaja u minuti. Gradi se u klasi Lloyd registra.

Heavy lift brodovi su sofisticirani brodovi kakvi još nisu građeni u hrvatskim brodogradilištima. Riječ je o tržišnoj niši koja predstavlja strateški cilj Brodosplita.

Nagrada za inovativna rješenja ro-paxu „Piani“

3/05/12 - ShipPax Information, švedska tvrtka specijalizirana za pružanje informacija o industriji brodskog prijevoza putnika i tereta, dodijelila je nagradu za inovativna rješenja u 2011. godini ro-paxu „Piani“ izgrađenom prošle godine u splitskom brodogradilištu. Riječ je o brodu za prijevoz putnika, osobnih i teretnih vozila te opasnog tereta na relaciji Marseille-Bastia koji je predan francuskom naručitelju u prosincu 2011. godine. „Piana“ je sofisticiran i tehnički zahtjevan brod čiji je projekt razvijen u Brodosplit-Brodogradilištu. Prvi je to ro-pax izgrađen po novoustanovljenim propisima čime su mu osigurani najviši standardi stabiliteta, sigurnosti života na moru i zaštite okoliša, te najviši stupanj komfor-klase.

„Piani“ je nagrada dodijeljena za potpunu HI-FOG protupožarnu zaštitu i za koncept restorana, stoji u obrazloženju nagrade ShipPax Informationa u kojem je navedeno i kako su članovi ocjenjivačkog suda impresionirani primjenjenim rješenjima.

„Piana“ je prvi ro-pax koji je u potpunosti opremljen protupožarnim sustavom vodene magle pod visokim pritiskom. Sustav, koji je do sada bio korišten isključivo u prostorima namijenjenima putnicima i posadi, na „Piani“ obuhvaća i strojarnicu i garaže.

Također, navodi se u obrazloženju odluke, ro-pax „Piana“ je izniman po pitanju putničkog smještaja i modularnoga višenamjenskog restorana koji, u slučaju većeg broja putnika, može biti prenamijenjen u nastavak a la carte restorana, biti samouslužni restoran ili oboje.

„Piani“, ro-paxu koji su izgradili splitski brodograditelji, ovo je drugo prestižno međunarodno priznanje. Podsjetimo, The Royal Institution of Naval Architects (međunarodno udruženje stručnjaka s područja brodograđevne industrije, obrazovnih institucija i pomorskih organizacija iz više od 90 zemalja svijeta) uvrstilo je „Pianu“ među najistaknutije brodove 2011. godine, te joj dodijelilo priznanje “Significant Ships 2011”.

Početak obrade čelika za Novogradnju 473

26/03/12 - Na stroju za rezanje limova 26. ožujka 2012. godine započela je obrada čelika za Novogradnju 473. Riječ je o tzv. heavy lifteru, brodu za prijevoz teških tereta, ugovorenom za nizozemskog naručitelja, brodarsku tvrtku Jumbo.

Jumbo je jedan od vodećih svjetskih brodara za prijevoz teških, odnosno dimenzijama velikih tereta, a ugovoreni brod koji se gradi u splitskom brodogradilištu bit će najveći u njihovoj floti.

Brod će biti dužine 152 metra i širine 27 metara, opremljen sa po dvjema dizalicama pojedinačne nosivosti od 1.500 tona. Njegova nosivost pri gazu od 8.1 metara bit će 14 tisuća tona. Brzinu od 17 čvorova osiguravat će mu dva motora snage po 4500 kW pri 750 okretaja u minuti. Gradi se u klasi Lloyd registra.

Heavy lift brodovi su sofisticirani brodovi kakvi još nisu građeni u hrvatskim brodogradilištima. Riječ je o tržišnoj niši koja predstavlja strateški cilj Brodosplita.

Svečano imenovana Novogradnja 468 - ''PIANA''


9/02/12 - U luci Bastia na Korzici, 31. siječnja 2012. godine svečano je krštena Novogradnja 468 imenom ''PIANA''. Riječ je o ro-paxu, brodu namijenjenom za prijevoz putnika, teretnih i osobnih vozila te vozila s opasnim teretom na relaciji Marseille – Bastia.

Brod je u prisustvu velikog broja uzvanika, gradonačelnika Bastie i Marseillesa, te oko 600 stanovnika grada, krstila kuma Anne-Charlotte de Lambilly.

"Piana" je nazvana po jednoj od najljepših lokacija na Korzici, uvali Piana u zaljevu Porto koji je 1983. upisan na popis mjesta UNESCO-ove svjetske baštine.

Brodosplitovu su delegaciju ovom prilikom sačinjavali Živoje Krstulović-Opara, direktor projekta, Neven Jug, direktor Sektora projektiranja i prodaje, Srećko Kurtović, direktor Službe prodaje i Ino Jurišić, voditelj projekta izgradnje broda.

Tom su prilikom predstavnici francuskog naručitelja posebno naglasili izuzetno zadovoljstvo kvalitetom isporučenoga broda, kojem je početkom ove godine dodijeljeno ugledno međunarodno priznanje jednoga od najznačajnijih brodova izgrađenih u 2011. godini.

Brodosplit na sajmu brodogradnje NEVA




26/09/11 - Dvadeset hrvatskih tvrtki, velikih i srednjih brodogradilišta i proizvođača brodske opreme, u organizaciji Hrvatske gospodarske komore (HGK) nastupilo je od 20. do 23. rujna na sajmu brodogradnje NEVA u St. Petersburgu u Rusiji.

Sajam brodogradnje NEVA jedan je od najvažnijih sajmova brodogradnje u svijetu. Na zajedničkom izložbenom prostoru većem od 100 četvornih metara su se osim Brodosplita predstavili i brodogradilište 3. Maj, Kraljevica, Brodotrogir, Uljanik, Viktor Lenac, Adria-Mar, Montmontaža Greben, Tehnomont, Solin brodogradnja te proizvođači opreme Adriadiesel, ACM, Centaroprema, Croatia pumpe, Đuro Đaković Kompenzatori, Indi metal, Pastor inženjering, Saacke, Somet i Vemos.

U sklopu sajma, 21. rujna 2011. održan je i Dan Hrvatske kad su naš izložbeni prostor posjetili mnogi sadašnji i potencijalni ruski partneri koji najavljuju nove projekte gradnje brodova za rusko tržište. Tome treba dodati da je hrvatska brodogradnja-Jadranbrod d.d., potpisala memorandum o suradnji s Russian Financial Corporation-om iz Moskve kojim se definira buduća suradnja na razmjeni projekata, gradnji i remontu brodova, prodaji brodske opreme i financiranju projekata.

- Hrvatska brodograđevna industrija posebnu pozornost posvećuje ruskom tržištu na kojem je prisutna dulje od 50 godina. U dosadašnjoj suradnji već su ostvareni značajni izvozni poslovi, a potencijal u tom području suradnje je jako velik, kako u samoj brodogradnji tako i u isporukama brodske opreme hrvatskih proizvođača za rusku brodograđevnu industriju. Ovaj nastup samo jedna od aktivnosti koje Komora provodi na području međunarodne promocije hrvatskoga gospodarstva u inozemstvu, unaprjeđenja i povećanja hrvatskog izvoza i stranih ulaganja u Hrvatsku, istaknula je Direktorica Sektora za industriju HGK Zoja Crnečki.

Položena kobilica za Novogradnju 470


23/08/11 - U Brodosplit-Brodogradilištu d.o.o., 23. kolovoza 2011. godine položena je kobilica za Novogradnju 470, bulk carrier ugovoren za splitski Jadroplov. Riječ je o brodu duljine 190 metara, širine 32 metra i visine 17 metara, s nosivošću 51.900 tona, koji će pokretati motor MAN-B&W od 7500 kW pri 110 okr/min.

Bulk carrier je po dimenzijama istovjetan m/v „Peristilu“ i m/v „Svetom Dujmu“ koji su za domaćeg brodara građeni te mu predani prošle godine. Primjenom novih propisa došlo je do promjene izvedbe glavnog motora čime će brod za prijevoz rasutog tereta imati bolja svojstva, odnosno ostvarivati manju potrošnju goriva i manju razinu zagađenja.

Brod će imati dvojnu klasu, a njegovu gradnju nadzire Bureau Veritas i Hrvatski registar brodova. Isporuka je planirana u sljedećoj godini.

Završetak ugradnje kabina za boravak putnika i posade


20/05/11 - U Brodosplit-Brodogradilištu završen je jedan od zahtjevnijih poslova u opremanju ro-pax-a, broda namijenjenog prijevozu putnika, teretnih i osobnih vozila te opasnog tereta na relaciji Marseille – Bastia na Korzici.

Riječ je o ugradnji kabina za boravak putnika i posade, različitih površina i razina udobnosti. Na svojih dvanaest paluba ro-pax će moći prevesti 750 putnika smještenih u 200 kabina, a opsluživat će ih 56 članova posade u 56 kabina. Kapacitet garažnog prostora ro-paxa je 200 osobnih i 230 teretnih vozila.

Da bi se kabine ugradile na odgovarajuće mjesto, prethodno je bilo potrebno obaviti sve izolaterske radove, ugraditi elektro-instalacije, cijevi, pumpe i rashladne uređaje. Sve kabine su morale odgovarati i pripadajućim, prethodno zavarenim nosačima u brodu na koje su i učvršćene.

Brod se gradi pod francuskom zastavom što znači primjenu francuskih nacionalnih propisa – najstrožih u Europi, a gradnju uz suradnju s brodovlasnikom i brodogradilištem Brodosplit nadzire klasifikacijsko društvo Bureau Veritas.

Ugradnja kabina za boravak putnika i posade


10/02/11 - U Brodosplit-Brodogradilištu u tijeku je jedan od najzahtjevnijih zahvata u opremanju ro-pax-a, broda namijenjenog prijevozu putnika, teretnih i osobnih vozila te opasnog tereta na relaciji Marseille – Bastia na Korzici.

Riječ je o ugradnji kabina za boravak putnika i posade, različitih površina i razina udobnosti. Na svojih dvanaest paluba ro-pax će moći prevesti 750 putnika smještenih u 200 kabina, a opsluživat će ih 56 članova posade u 56 kabina. Kapacitet garažnog prostora ro-paxa je 200 osobnih i 230 teretnih vozila.

Da bi se kabine mogle ugraditi na odgovarajuće mjesto, prethodno je trebalo obaviti sve izolaterske radove, ugraditi elektro-instalacije, cijevi, pumpe i rashladne uređaje. Sve kabine moraju odgovarati i pripadajućim, prethodno zavarenim nosačima u brodu na koje će naknadno biti i učvršćene.

Brod se gradi pod francuskom zastavom što znači primjenu francuskih nacionalnih propisa – najstrožih u Europi, a gradnju uz suradnju s brodovlasnikom i brodogradilištem Brodosplit nadzire klasifikacijsko društvo Bureau Veritas.

Završena rekonstrukcija parnog broda ''Vridni''


19/11/10 - Parni remorker ''VRIDNI'' sagrađen je 1894. godine. Iako se do nedavno smatralo da je brod izgrađen u njemačkom brodogradilištu Howaldtswerke u Kielu, novija istraživanja pokazuju da je navjerojatnije sagrađen u brodogradilištu u Rijeci.

Ističe se neobičnom cilindričnom formom, posebice podvodnog dijela što je rezultiralo i odličnim pomorskim svojstvima, te se u plovidbi Vridnoga valovi gotovo nisu mogli vidjeti. Brod je, sukladno vremenu u kojem je građan, zakovane čelične konstrukcije, s drvenom palubom, metalnim dimnjakom te drvenim nadgrađem.

Od 1924. godine parni remorker se spominje pod imenom ''Doket''. U jesen 1943. u sastavu je mornarice NOV i krije se po hvarskim uvalama zbog opasnosti od njemačke avijacije. Iste godine sudjeluje u spašavanju parobroda Gruž na otoku Braču. Krajem Drugog svjetskog rata, oštećen je u njemačkom bombardiranju, te na popravku u brdogradilištu na otoku Visu nakon čega je u sastavu flote pomoćnih transportnih brodova 4.POS-a.

Nakon Drugog svjetskog rata parni remorker još uvijek pod imemon ''Doket'' vraća se u Split gdje je u krugu brodogradilišta u Splitu služio najčešće za tegljenje manjih brodova u dokove radi popravka. Ime ''Doket'' promijenjeno je, ne može se sa sigurnošću reći kada, u ''Omladinac''. Ime ''Vridni'' je u funkciji u splitskom brodogradilištu, kada je izvučen na obalu, ali sačuvan u samom brodogradilištu.

Kao lijepo izrađeni i sačuvani primjerak parnog remorkera, 115 godina stari “Vridni” izložen je kod istočnog ulaza u brodogradilište “Brodosplit”.

Parni remorker Vridni svjedoči značajnoj pomorskoj i kulturnoj povijesti Hrvatske te ima svojstvo kulturnog dobra. Rekonstrukcija broda izvedena je u suradnji s Restauratorskim zavodom pri Ministarstvu kulture i Hrvatskim pomorskim muzejom u Splitu.

Završetak instaliranja tankova za prijevoz tereta


3/09/10 - U Brodosplit-Brodogradilištu završen je jedan od najzahtjevnijih zahvata u gradnji juicy-ja, broda za prijevoz rashlađenog svježeg narančina soka. Riječ je o instaliranju tankova za prijevoz tereta u trup broda, njih 12 volumena 2000 kubnih metara, te 2 veća u koje može stati čak po 4000 kubnih metara soka). Za taj je zahtjevni posao bila naručena dizalica – gusjeničarka, nosivosti 600 tona, za koju je škverska opremna obala prilagođena, tj. pojačano je tlo dodatnim nasipanjem.

Tankovi su visoki oko 19 metara, dok im je promjer 12.6 odnosno 18.6 metara. Težina manjih je 120 tona, dok preostala dva, dakle veća, teže po 210 tona, a svi moraju odgovarati i pripadajućim, prethodno zavarenim nosačima u brodu, na koje su naknadno učvršćeni.

Nakon instaliranja tankova u trup broda, koje su obavili radnici Ziemanna i splitskoga brodogradilišta, slijedi drugi dio gradnje 190 metara dugog orange juice carriera kojim će se brod učiniti strukturno cjelovitim. Zatvorit će se struktura broda u području zone tereta s tzv. zaštitnim palubama. To je i preduvjet za daljnje kompletiranje sustava tereta i rashlađivanja tereta, tj. za ugradnju cijevi, pumpi, kompresora i ostalih funkcionalnih i nadzornih uređaja.

Podsjetimo, Novogradnja 469 je jedinstveni projekt u hrvatskoj brodogradnji, budući da su se tako sofisticirani tipovi plovila dosad gradili isključivo u Norveškoj. Brod se gradi prema projektu razvijenom u Brodosplitu.

Akcija čišćenja podmorja


3/09/10 - Jedna od akcija proizašla iz odlučnosti splitskoga škvera na unaprijedi zaštitu okoliša je i akcija čišćenja podmorja oko trećeg navoza održana 3. rujna 2010. godine u suradnji s pripadnicima Hrvatske ratne mornarice.

Sedmorica vatrogasaca Profesionalne vatrogasne postrojbe u gospodarstvu Brodosplit i sedmero pripadnika Obučnog centra za ronioce HRM-a, među kojima petorica ronioca, izvukli su iz podmorja čak dvije tone željeznog otpada koji je u moru završio tijekom desetljeća gradnje brodova na tom navozu.

Akcija je trajala dva sata, a velika količina otpada uspješno je uklonjena i zahvaljujući škverskim dizaličarima. U Brodosplitu vjeruju kako će se suradnja s HRM-om nastaviti na obostrano zadovoljstvo. Naime, stručnjacima iz HRM-a povjerila bi se ronilačka obuka Brodosplitovih vatrogasaca, dok bi potonji s čuvarima Jadrana mogli podijeliti svoje znanje o gašenju požara na brodovima.

Nakana je splitskoga škvera već kroz ovaj mjesec poslati osmoricu mlađih i fizički najspremnijih vatrogasaca iz svoje postrojbe na trotjednu obuku u ronjenju. Nakon toga, izradit će se plan čišćenja podmorja škverske luke po sektorima. Tlo podmorja Brodosplitove luke bez vijka, cijevi i metalnih konstrukcija – krajnji je to cilj, a u skladu s normama zaštite okoliša.

Novi kadrovi za splitski škver


14/07/10 - Trinaest elektrozavarivača, 14. srpnja 2010. godine, preuzelo je u prostorijama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u Splitu diplome elektrozavarivača. Riječ je o diplomantima Programa stručnog osposobljavanja za deficitarna zanimanja koje Zavod provodi u suradnji s Brodosplit - Brodogradilištem d.o.o., a koje se kontinuirano organizira već četvrtu godinu zaredom i to za zanimanja brodomonter, brodocjevar, elektrozavarivač i dizaličar. Osposobljavanje je trajalo gotovo tri mjeseca. Teorijsku nastavu organiziralo je Pučko otvoreno učilište, dok su polaznici praktični rad obavljali u radionicama Brodosplita uz nadzor i poduku mentora i instruktora, redom vrsnih škverskih majstora.

„Kroz četiri godine iznimno dobre suradnje sa splitskim uredom HZZ-a, u Brodosplitu je zaposleno 100-tinjak novih djelatnika obučenih kroz ovaj program i vjerujem da ćemo vama poziv za zapošljavanje uputiti već nakon blagdana Velike Gospe“, kazao je direktor općih poslova Brodosplit – Brodogradilišta d.o.o. Andro Jašić. Također je najavio nastavak suradnje splitskoga škvera i HZZ-a u Splitu, koja je, kako je ustvrdio neminovna budući da obrazovni sustav ne prati potrebe tržišta rada, zbog čega će zanimanja brodomontera, brodocjevara, elektrozavarivača i dizaličara i dalje biti u skupini deficitarnih.

Inače, splitski HZZ je u proteklih šest mjeseci kroz programe stručnog osposobljavanja i prekvalifikacija za deficitarna zanimanja (od građevinskih do ugostiteljskih) obučio čak 437 osoba. Današnjim diplomantima koji će svoje novo radno mjesto, ukoliko to budu željeli, pronaći u splitskome brodogradilištu, čestitke je u ime HZZ-a uputio Miroslav Burazin, rukovoditelj Odjela posredovanja i pripreme za zapošljavanje, poželjevši im što skorije zapošljavanje.

Stena Polaris imenovana u Brodosplitu


U brodogradilištu Brodosplit, 26. veljače 2010. godine održano je svečano krštenje Novogradnje 463, tankera oznake P-MAX, klase 1A za plovidbu i prijevoz naftnih proizvoda u ledenim područjima, čiji je naručitelj švedska tvrtka “Concordia Maritime”, član grupacije Stena.

Brod je imenom “STENA POLARIS” krstila kuma Helle Andersen, supruga Jana Andersena, predsjednika kompanije ST Shipping za koju će Stena Polaris biti u charteru.

Na svečanosti, kojoj su, uz Brodosplitove djelatnike, nazočili gosti iz tvrtki Concordia Maritime AB i ST Shipping, direktor Sektora projektiranja i komercijale Brodosplita Branimir Kovačić osvrnuo se na nedavno dodijeljenu nagradu prethodno isporučenom brodu Stena Progress: - Svjetski brodograđevni krugovi prepoznali su kvalitetu ovoga projekta što dokazuju i tri dosad osvojene nagrade. Vjerujemo stoga kako će i Stena Polaris svjedočiti o superiornoj razini osmogodišnje suradnje Concordije Maritime, odnosno Stene i Brodosplita - naglasio je Kovačić.

Predsjednik Uprave Concordije Maritime Hans Noren zahvalio je svima uključenima u projekt na uloženom trudu izrazivši svoje divljenje konačnim proizvodom: - Ovo je još jedan prekrasan brod napravljen u Splitu na koji će biti ponosni i njegovi graditelji i njegovi vlasnici – rekao je Noren.

Po završetku ceremonije, uzvanici su razgledali novosagrađeni tanker koji je u srijedu predan novome vlasniku te će za koji dan otploviti na svoje prvo putovanje.

Inovativne domaće brusilice potvrdile se u Brodosplitovim uvjetima


U Brodosplit-Brodogradilištu d.o.o., 13. siječnja 2010. godine predstavljeni su rezultati probnoga korištenja pneumatskih brusilica domaće tvrtke Banko.

Riječ je o inovativnome domaćem proizvodu koji je razvijan uz financijsku i logističku potporu Poslovno - inovacijskog centra Hrvatske - BICRO d.o.o., te je tijekom dva mjeseca, od rujna do studenoga prošle godine, testiran u industrijskim uvjetima splitskoga brodogradilišta. Upravo je komponenta korištenja u stvarnim proizvodnim uvjetima bila najvažnija karika za procjenu kvalitete i konkurentnosti alata Banko u odnosu na puno poznatije svjetske brandove istovrsnih alata.

- Drago nam je što smo mogli biti poligon za testiranje jednoga domaćeg proizvoda koji se kvalitetom može mjeriti sa svjetskom konkurencijom – rekao je na konferenciji Matko Balić, direktor proizvodnje u Brodosplitu – no, upravo je to jedna od najvažnijih zadaća, ali i prednosti proizvodno moćnih sustava kakav je Brodosplit. Bez visoko industrijskih uvjeta domaći proizvođač zapravo nema mogućnosti ni podvrgnuti svoj proizvod ispitivanju kakvo je potrebno za procjenu kvalitete, a s druge strane, takav se proizvod u nekoj fazi može plasirati u ovako velike sustave i na taj način postići afirmaciju na tržištu. Brodosplit time ispunjava svoju svrhu koja je često nepravedno u drugome planu, a to je biti zamašnjak za mnoštvo manjih proizvodnih tvrtki koje u Brodosplitu imaju pouzdanog partnera u razvoju i eventualnom plasmanu proizvoda – istaknuo je Balić.

Nikola Mikačić, voditelj odjela investicija, naglasio je kako se pneumatske brusilice Banko tijekom testiranja „nije štedjelo“: - U pogonima Brodosplita alati se zbog prirode posla doista troše do maksimuma pa mislim da nije bilo boljega mjesta za testiranje krajnjih granica izdržljivosti za brusilice Banko. Na njima su radili naši najvještiji i najstručniji djelatnici koji su odmah mogli procijeniti eventualne probleme, a alate smo koristili u tehnološki zahtjevnijim etapama rada, poput brušenja prokromskih cijevi i malih dijelova. Na temelju toga, naša je procjena da su Bankove brusilice kvalitetna alternativa postojećim alatima.

Uz najavu da će se probno korištenje brusilica nakon Brodosplita nastaviti i u svim ostalim hrvatskim brodogradilištima, Aljoša Bošković, direktor Banka, najavio je u ovoj godini početak proboja i na inozemna tržišta: - Krajem veljače na velikom međunarodnom sajmu alata u Kölnu organiziramo prvo međunarodno predstavljanje Banko brusilica. Za dio europskoga tržišta uključujući njemačko tržište već imamo dogovorenoga distributera, a očekujemo da će se, nakon sajma i zahvaljujući referencama dobivenima na testiranjima, pojaviti i drugi zainteresirani partneri za europska tržišta. Tijekom godine uz praćenje HBOR-a i komercijalnih banaka planiramo povećanje proizvodnih kapaciteta sukladno početnim najavama o potražnji za našim proizvodima – naglasio je Aljoša Bošković.

Dalibor Marijanović, direktor Poslovno - inovacijskog centra Hrvatske – BICRO, istaknuo je projekt pneumatske brusilice kao jedan od pozitivnih primjera suradnje znanstvenog i privatnog sektora gdje je BICRO financirao projekt tvrtke Banko sa 7,6 milijuna kuna, a dodatnih 3,6 milijuna uložio je u izradu prototipa tehnički naprednije verzije alata. – Izuzetno me veseli što je i ova, finalna etapa dokazala da smo prepoznali i podržali razvoj tehnički superiornog proizvoda koji može naći široku primjenu u industriji. Vjerujem kako je uspjeh u razvoju i očekivani uspjeh na tržištu Banko brusilica putokaz za druge inovativne poduzetnike koji se za podršku na putu od ideje do etabliranog proizvoda mogu obratiti Poslovno - inovacijskom centru Hrvatske - BICRO – rekao je Marijanović.

Pneumatske brusilice Banko koriste inovativni lamelni stroj, konstruiran i izrađen sukladno svim poznatim sigurnosnim pravilima i najnovijim tehnološkim dostignućima za kontinuiranu upotrebu u najtežim radnim uvjetima. U usporedbi s pneumatskim brusilicama vodećih svjetskih proizvođača, Banko brusilica ima povećanu učinkovitost procesa brušenja i veću trajnost, omogućava proizvodnju bez zagađenja okoline te proizvodi manje vibracije uslijed rada. Pored toga, ima veću energetsku učinkovitost te ergonomski dizajn za manji umor operatera i lakšu kontrolu prilikom rada, a sve to uz konkurentnu cijenu.

Od bracere ''Dinke'' do tankera


U Hrvatskome pomorskom muzeju u Splitu, 12. siječnja 2010. godine otvorena je izložba maketa brodova i arhivske građe koja ilustrira razvoj splitske brodogradnje u 19. i 20. stoljeću.

Izložba nosi naziv "Od bracere do tankera" i njome se, posjetiteljima žele staviti na uvid svi modeli brodova koji su u posljednjih 200 godina građeni u Splitu - bracere, barke, prvi metalni brod napravljen u Splitu, te ratni brodovi, tankeri, trajekti i putnički brodovi. Bracera je naziv za tradicionalni jedrenjak na istočnoj obali Jadrana koji se može pokretati i veslima.

- To je prva izložba u Hrvatkoj koja svjedoči o razvoju brodogradnje u nekom od brodograđevnih središta - rekao je ravnatelj Hrvatskoga pomorskog muzeja Stjepan Lozo i dodao da će biti otvorena do kraja ovogodišnje turističke sezone i bit će dio turističke ponude Splita. Brodogradnja u Splitu nije samo industrija i proizvodi. Ona je snažan dio identiteta grada i njegovih ljudi. Do Prvog svjetskog rata brodogradnja u Splitu nije bila posebno značajna. Nakon tog rata Split postaje žarište brodogradnje i uspinje se prema značenju relevantnom i u svjetskim okvirima - kazao je ravnatelj Lozo na otvorenju.

Izložbu je otvorila Nansi Ivanišević, Pročelnica za kulturu splitske Gradske uprave. U svojem je govoru istaknula da su "pomorstvo i brodogradnja dio identiteta Splita", te kako je nužno mlađe naraštaje educirati o povijesti brodogradnje kako ona ne bi pala u zaborav. Pritom je dodala da je "neupitna i kulturološka vrijednost" povijesti brodogradnje.

Kustosica Hrvatskoga pomorskog muzeja Gordana Tudor je istaknula da se tom izložbom želi pokazati "izvrsnost splitske brodogradnje".

Eksponati izložbe prikazuju raspon brodogradnje u Splitu koji obuhvaća razdoblje od čak 200 godina. Od pada Mletačke Republike, preko razdoblja Austro-Ugarske Monarhije, dviju Jugoslavija, do samostalne Hrvatske.

U velikoj dvorani mjesta su zauzele brojne makete, poput bracere “Dinke”, broda iz sredine 19. stoljeća, makete parnog remorkera “Konjic”, prvog broda od željeza izgrađenog u uvali Supaval 1936. godine i koji se, pojašnjava viša kustosica Gordana Tudor, smatra početkom suvremene brodogradnje u Splitu. 

- Kroz 200 godina u Splitu je radilo 15 brodogradilišta, manjih i većih. Spomenimo brodogradilišta “Ivanko” i “Košćina”, koji su gradili jedrenjake, logere. “Ivanko” je, recimo, 1906. izgradilo parobrod “Hum” za koji vjerujemo da je bio prvi parobrod izgrađen u Splitu. Bili su tu škverovi “Pakmor” i “Jeričević”, koji su gradili brze motorne brodove i jahte. “Pakmor” je i iznajmljivao brodove i tako se bavio nautičkim turizmom, a krajem 30-ih godina prošlog stoljeća radio je i karoserije za kamione “Ford”, kazuje kustosica Tudor zanimljive detalje iz splitske povijesti, dodajući kako je davne 1802. u Splitu radilo čak 12 kalafata.

Šetajući se među živopisnim maketama, nailazi se i na suvremene brodove. Tu je i maketa golemog tankera (256 metara dugog!) “Jawaharlal Nehru” čija je kuma 1969. bila Jovanka Broz.

- Prvi brod kojeg je za inozemno tržište gradio “Brodosplit” bio je višenamjenski teretni brod “Cruzeiro do Sul” 1958. za švicarsku “Oceana Shipping”. Cjelokupna proizvodnja škvera iz 1962., 1965. i 1969. godine bila je za strane naručitelje.

Poglede mami maketa prvog putničkog broda koji je splitski škver izgradio. Riječ je o brodu “Rosa de Foneseca” građenoj za Brazil 1962. godine. Malo dalje, na zidu velika umjetnička slika na kojoj more siječe bulk carrier “Split” građen iste godine. A malo dalje golema je maketa “Amorelle” izgrađene prije 20 godina, koja i danas plovi hladnim morima sjevera Europe.

Na izložbi se nalazi i mnoštvo starih fotografija, dokumenata, originalnih alata. Doprinos izložbi dao je i ”Brodosplit” posudivši skupocjene makete.

Godišnji susret projektanata u Brodosplitu


Gotovo 50 projektanata iz hrvatske brodograđevne industrije okupilo se 4. lipnja 2009. na dvodnevnome okupljanju struke u Brodosplit-Brodogradilištu d.o.o. Šesti je to skup projektanata otkako se ova dobra praksa godišnjih susreta obnovila, koncipiran na način da škver-domaćin predstavlja kolegama najnovija dostignuća struke kroz neki od projekata na kojima radi. Skup je započeo uvodnom rječju Mate Renića, direktora Službe projektiranja i konstruiranja, nakon čega se okupljenima obratio i Siniša Ostojić, direktor komercijale i marketinga Hrvatske brodogradnje – Jadranbroda, dok se Predrag Čudina, voditelj Odjela projektiranja broda, u uvodnome predavanju osvrnuo na aktualnu situaciju na pomorskome i brodograđevnom tržištu.

Brodosplit je za svoju prezentaciju odabrao projekt Novogradnje 468, RoPax brod (za prijevoz putnika i vozila) koji razvija za francuskoga naručitelja CMN. Kroz prezentacije desetak Brodosplitovih projektanata sudionici skupa dobili su sliku o tome koliko je Nov. 468 sofisticiran, zahtjevan i po mnogočemu poseban projekt. Podsjetimo, riječ je o brodu od 180 metara duljine, 30.5 metara širine i 50 metara visine s 12 paluba. Šest paluba namijenjeno je vozilima, od čega je 2500 metara ukrcajnih traka predviđeno za teretna vozila, 1180 za automobile, a na četiri palube su javni prostori i kabine za 750 putnika, te prostori za 56 članova posade.

Između ostaloga, projektanti su morali uskladiti ograničenja luke Bastia (brod će ploviti između Marseillesa i Bastie na Korzici), koja su bila ključna u određivanju dimenzija broda, sa zahtjevima naručitelja za velikim kapacitetom smještaja putnika u kabinama, puno teretnoga i manevarskog prostora za teretna vozila unutar garaža, za velikom brzinom broda te izraženim manevarskim sposobnostima. Sigurnost i komfor broda će biti na iznimno visokoj razini: primijenjeni su najnoviji SOLAS propisi iz 2009. godine, pa će Nov. 468 među prvim brodovima ovoga tipa koji je projektiran u skladu s ovim propisima, a klasa udobnosti u smislu zaštite od buke i vibracije je u klasi comfort 1.

S obzirom na navedene i druge inovacije, Brodosplitovi su stručnjaci projektom CMN RoPax kolegama i stručnoj javnosti pokazali kako su spremni odgovoriti i najzahtjevnijim potrebama tržišta u projektiranju sofisticiranih brodova, što će splitskome škveru biti važna referenca pri ugovaranju budućih poslova.

Nakon prvoga dijela skupa, u petak, 5. lipnja, sudionici susreta obišli su aktualne novogradnje splitskoga brodogradilišta.

Svjetsko priznanje suezmax tankeru ''Hrvatska'' - Green Award Flag


Iz Palm Beacha u upravu Tankerske plovidbe u Zadar stigla je posebna pošiljka za m/t "Hrvatska" - Zelena zastava. Riječ je o priznanju koja označava međunarodno priznanje za plovila koja su "više nego dobrodošla u sve luke svijeta", zahavaljujući maksimalnoj sigurnosti i čistoći.

Green Award Flag se dodjeluje brodovima "koji su iznimno sigurni i čisti". Ovi brodovi "perjanice" su svjetske brodarske industrije.

U svijetu je sve više luka i kompanija koje prepoznaju vrijednost ove nagrade-oznake, pa se takvim brodovima pružaju posebne pogodnosti. Priznanje ustanovljeno 2006. godine podupiru istaknute institucije na čelu s United Nations Environment Programme (UNEP), odnosno Program Ujedinjenih Naroda za okoliš.

- Radi se o još jednom iznimnom svjetskom priznanju koje je pristiglo nakon ozbiljne provjere i kontrole našeg tankera ''Hrvatska'' za boravka u luci Palm Beacha u jesen 2008. godine. Njime se potvrđuje i prepoznaje ono što čini vrijednost ove tvrtke u svjetskim razmjerima, a to je maksimalna sigurnost i ekološka osvještenost. To je u poslu brodara, posebice tankerskih iznimno značajno. Tankerska plovidba poštuje sve svjetske kriterije i certifikate na najvišoj mogućoj razini - kazao je komericjlani direktor Tankerske plovidbe Dragan Gaćina.

Priznanje ''Hrvatskoj'' ujedno je potvrda izvrsnosti i kvalitete brodogradilišta Brodosplit, koje je za Tankersku plovidbu iz Zadra, 2004., 2005. i 2007. isporučilo tri suezmax tankera Alana Velikog, Hrvatsku i Donata. Riječ je o tri najveća tankera na svijetu od 166.000 tona porinuta sa kosog ležaja u jednom komadu. Treba istaknuti da je priznanje ponio brod koji čini udarnu snage našeg najmoćnijeg brodara. (svibanj 2009. godine)

m/v „MARI UGLAND“ U PUBLIKACIJI „SIGNIFICANT SHIPS OF 2008“


Ugledno britansko udruženje inženjera brodogradnje RINA uvrstilo je u svoj godišnji pregled brodova godine izgrađenih u prošloj godini („Significant Ships of 2008“) i tanker „Mari Ugland“ koji je 2008. godine izgrađen u Brodosplitu.

Riječ je o jednoj od najpopularnijih publikacija brodograđevne industrije, koja izlazi od 1990. i predstavlja 50 najznačajnijih brodova izgrađenih u prethodnoj godini, pri čemu najviše mjesta zauzimaju brodovi od 100 i više metara. Svaki je brod predstavljen detaljnim tehničkim opisom, nacrtima i fotografijama. Tijekom godina „Significant Ships“ je postao nezaobilazan vodič struci u traganju za najinventivnijim i najkvalitetnijim proizvodima brodograđevne industrije.

PANAMAX m/v “Mari Ugland“ je treći iz serije četiri tankera za švedskog naručitelja Marinvest Shipping AB. Riječ je o brodu posebno dizajniranom za plovidbu i prijevoz naftnih proizvoda u ledenim područjima, klase 1A.

Posebnost serije očituje se u ugradnji inovativnog „Take-me-home“ sistema propulzije pri čemu se, u slučaju nužde pri otkazivanju glavnoga motora, pogon prebacuje na spomenuti pomoćni sistem.

Tip tankera PANAMAX, duljine 228,60 m, širine 32,24 m, visine 20,45 m i nosivosti 75000 brt, ima takvu klasifikaciju, jer je najveći brod koji može proći kroz Panamski kanal pod punim teretom, a pokreće ga motor MAN-B&W, izgrađen u Brodosplitovoj tvornici diesel motora, tip 6S60 MC-C od 13560 kw kod 105 okr/min što mu omogućava razvijanje brzine od 16 čvorova.

Royal Institution of Naval Architects (Kraljevsko udruženje inženjera brodogradnje) osnovano je 1860. godine u Londonu, a danas je visoko cijenjena međunarodna profesionalna udruga, čije se članstvo prostire na više od 90 zemalja svijeta. Članovi RINA-e su uključeni u sve aspekte brodograđevne industrije – od dizajna i proizvodnje do eksploatacije brodova, od visokoškolskih ustanova do pomorskih organizacija.

VREMEPLOV - Sretan rođendan ''AMORELLA''


Dana 28. rujna 1988. godine u brodogradilištu '' Brodosplit '' održana je primopredaja Novogradnje 356, imenom AMORELLA, broda za prijevoz putnika i automobila u ledenim područjima.

Isporučen prije 20 godina finskoj tvrtki SF Line iz Mariehamna prema najvišim skandinavskim standardima za taj tip broda, "Amorella" je prvi moderan brod za prijevoz putnika i automobila izgrađen u Splitu.

Feribot po visini podijeljen na 12 paluba, dužine 169,4 i širine 27,6 metara, s pogonom od 24 tisuće kilovata i brzinom od 21,5 čvorova, posjeduje garažu na dvije palube s ukupnom duljinom traka za automobile od gotovo 3 km, za smještaj 550 automobila.

Na relaciji Stockholm-Mariehamn-Turku u putničke kabine se može smjestiti 1986 putnika. a u različitim prostorima za poslovne sastanke, konferencije i seminare, restorane, klubove i barove predviđeno je dodatnih 300 mjesta.

S najsuvremenijom opremom, bio je tada u samome svjetskome vrhu.

Ove godine navršava se 20 godina od primopredaje MS Amorelle, ponosa splitske brodogradnje, koji se našao i na nekoliko poštanskih maraka kod nas i u inozemstvu. Nakon cijelih 10 godina edicije, Hrvatska pošta d.d. povlači iz uporabe poštanske marke s oznakom HPT-a, a među kojima je i ona od 7,20 kn sa MS Amorellom. Zbog niza značajnijih obljetnica (10 i 20 godina) na zahtjev Dalmatinskog kolekcionarskog društva ''Diokles'' iz Splita, zadnji dan uporabe poštanske marke je obilježen 5. rujna o.g. prigodnim poštanskim žigom, koji će biti u uporabi u poštanskom uredu 21101 Split, u Ulici kralja Tomislava.

Brodovi "Amorella", "Isabella" i ''Frans Suel'' donijeli su veliko priznanje hrvatskim brodograditeljima - u časopisu "Maritime Reporter & Engineering News" proglašeni su "brodovima godine" u svojoj klasi, za 1988.,1989., odnosno 1992. godinu.

PARNI TEGLJAČ JOŠ IZ DOBA FRANJE JOSIPA SE OBNAVLJA


Doajen hrvatske brodogradnje prvi je put zaplovio u vrijeme dok je car Franjo Josip obilazio jadranske otoke. Preživio je pet država, nosio pet zastava, a sudbina je htjela da svoj plovidbeni put završi u Splitu gdje je proveo najveći dio svog lučkog života.

Obnovljenog trupa, skinutog nadgrađa i drvene palube, 115 ljeta stari “Vridni” nalazi se u blizini horizontalnog navoza “Brodosplita”, u sjeni velikih hala.

Sanacija trupa

- Ovaj put “Vridnog” ćemo obnoviti do kraja – kazao je Filip Bosančić, pomoćnik direktora za vanbrodograđevnu proizvodnju. - “Vridni” je izvanredni artefakt povijesti i obnavljat ćemo ga prema pravilima konzervatorske struke i uputama Hrvatskoga pomorskog muzeja. Njegov trup je od čelika male debljine, a svaki čelik blizu mora brzo propada. Važno je sanirati trup “Vridnog”, popuniti sve rupice i sanirati oštećenja preko kojeg ćemo stavljati pokrovni lim. Za sanaciju rupa koristit ćemo termostabilni kit otporan na sunce i vlagu. Radovi bi mogli biti gotovi za najviše 6 mjeseci – pojasnio je Bosančić.

Rekonstrukcija broda izgrađenog u Rijeci izvodi se u suradnji s Restauratorskim zavodom pri Ministarstvu kulture i Hrvatskim pomorskim muzejom u Splitu.

Do Drugog svjetskog rata “Vridni” je kao tegljač vridno radio u splitskoj luci te škveru. 1944. je oštećen u njemačkom bombardiranju, a obnovljen na Visu. 1969. godine. Iz škvera je otplovio u zasluženu mirovinu i biva izložen u škverskom parku, na mjestu gdje se sada nalazi izložen oklopni transporter iz Domovinskog rata.

Po okončanju obnove predviđene do kraja godine, “Vridni” će biti izložen pored istočnog ulaza u “Brodosplit”. 

Spomenik pomorstva

- ”Vridni” je snažno obilježio splitsku lučku povijest i izvanredni je spomenik pomorstva. Nadam se da ćemo ga obnoviti prije nego što škver dobije novog vlasnika – kazao je Stjepan Lozo, ravnatelj Hrvatskog pomorskog muzeja.  

Sva prava pridržana © Brodosplit - 2008
Admin | Izrada: NETMedia